Träff Stora Sandön 6-8 September 2019

Peter Eriksson och Carina,  Lady Agnes

Leif Engström och Annette, Grace

6 Sept.

6 båtar samlas vid Stora Sandön under dagen. 3 av båtarna anlände kvällen innan. Det är en solig men blåsig dag.

Vi inleder med en välkomstdrink på öns brygg-terrass och lite allmän information om ön, träffen och lite om klubben, då vi har 2 nytillkomna medlemmar. Jan Rask och Claudia har varit medlemmar nåt år men har inte deltagit i träffar tidigare. Åke och Kristina träffade vi vid paradiset under förra träffen, och de är nu medlemmar och förstagångsdeltagare. B-O och Raija, som är medlemmar i Svinninge marina och klubbholmen Stora Sandön,  informerar oss om faciliteterna på ön. Vi får också lite guidade turer runt ön av dem.

Vid 18 tiden tänder vi grillarna på öns välbyggda ”grillkök”.

Damerna har dukat upp vid ett långbord i klubbstugan, där vi får lä och värme i den blåsig och kyliga Septemberkvällen. Vi får en trevlig middag tillsammans under intensivt diskuterande i alla delar av bordet. Kvällen avslutas vid 22,30 tiden och vi promenerar till båtarna i lampljuset på bryggorna.

7 Sept

Efter en gungig och blåsig natt vaknar vi och frukostarna betas av. Vi konstaterar att många sovit lite oroligt i skvalpet. Dagen spenderas till rätt stor del ombord då vädret är sådär. Det blir lite promenader och några badar bastu.

Under dagen lugnar det ner sig lite och boulebanan tas i besittning. Vi kör några matcher boule, och därefter samlas vi ombord på vår båt för lite gemensamt kaffe med fikabröd. Elaine bjuder på en god sockerkaka.

Till kvällen repeterar vi grillningen och stugdukningen, då det fungerade utmärkt. Middagen intas vid samma långbord men med lite omflyttade platser så det ges tillfälle att prata med lite olika personer. Vi avslutar succesivt och några av oss sitter kvar till nära midnatt innan det är dags att knyta sig. Vinden har mojnat och vi får en lugn natt.

8 Sept

Morgonen är solig och fin men molnen närmar sig och prognosen talar om regnskurar. Då några har andra aktiviteter för dagen så säger vi hej då till varandra och så avslutar vi träffen under förmiddagen och båtarna börjar så smått lämna ön en efter en.

En trevlig träff med nya bekantskaper avslutas och vi konstaterar att man haft en trivsam helg trots vädret. Och inte minst att ön var en mycket positiv upplevelse med alla fina faciliteter. Kanske det blir någon ny medlem i föreningen på ön.

Slutligen vill vi tacka B-O och Raija som gjort det möjligt att träffas här och framför allt tacka Svinninge Marina Klubb för att vi fått ta del av allt som Stora Sandön erbjuder.

Ett stort tack från Nord West Yacht Club.

Vid pennan.

Leif